Vänrikki Tuovisen tarinat

Köyhälistövirsi julistettiin pannaan

Kirkko poisti vuonna 1986 virsikirjastaan virren 440, josta oli tullut työväenlaulu ja köyhälistövirsi. Punaiset olivat laulaneet sitä työväentalojen kokouksissa, sisällissodan teloitusmontun reunalla ja punavankileireillä.

”Nyt viekas vilppi täällä / on noussut kunniaan, / on valhe vallan päällä / ja vääryys voimissaan. / Ei kuulla kurjan ääntä / ja köyhää sorretaan, / ja lainkin rikkaat vääntää / vääryyttä puoltamaan.”

Suomen kirkoissa ei veisata hävinneitten lauluja, ei vaikka alkuperäinen suomentaja vuonna 1864 oli Elias Lönnrot. Karsimisen virallinen syy oli se, että virttä ei veisattu juuri koskaan. Tietenkään kirkkoherrat eivät kapina- ja protestilaulua laulattaneet!

Vuonna 1525 Martin Luther kirjoitti alempien kansankerrosten kapinoinnin nujertamisesta: ”Sen tähden on nyt iskettävä, kuristettava ja pistettävä kuoliaaksi – salaa ja julkisesti – kuka vain osaa, ja ajateltava, että ei voi olla toista myrkyllisempää, vahingollisempaa, saatanallisempaa kuin kapinallinen ihminen, niin kuin lyödään kuoliaaksi hullu koira: ellet sinä tapa (häntä), niin hän tappaa sinut ja koko maan sinun kanssasi.”

Juuri tässä hengessä piispa O. I. Colliander koetti neuvoa Mannerheimia vuonna 1918. Eikä arkkipiispa Gustaf Johansson ollut tuota Savonlinnan piispaa lempeämpi. Kaikki Jumalan kieltäjät piti tappaa. Erityistä huomiota tuli kiinnittää punaisten naissotilaitten teloittamiseen, jotteivät nämä tuottaisi Suomeen lisää punaisia jälkeläisiä. Työväestö oli kapinointinsa takia ”Jumalan kirouksen alainen ja jätettävä Saatanan haltuun.”

Eikä tilanne vuodesta 1986 (tai 1525?) ole mihinkään muuttunut. Voittajien varpaille ei astuta. Luusereitten lauluja ei kirkoissa veisata. Protestantti ei protestoi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän PerttiRampanen kuva
Pertti Rampanen

Ei vuoden 1986 virsikirjauudistuksen perusteissa puhuta mitään punakapinasta, ei punaisista eikä valkoisista. Virsiä poistettíin, niitä muutettiin ymärrettävämpään kieliasuun, ja uusia virsiä tuli tilalle.

Miksi tämä murhe yhdestä virrestä? Jos sitä laulettiin vihan vimmassa, propagandistisesti "teloitusmontun reunalla ja vankileireillä", niin virsi sieti hyvin poistaakin luterilaisen kirkon virsikirjasta.

Eivätkös kapinalliset olleetkaan ateisteja, uskonto oli opiumia kansalle, niin kuin parta-kalle totesi? Ei sosialistiseen paratiisiin pitänyt marssia virsiä laulaen!
Eikös punaisilla ollut oma paatoksellinen punainen "virsikirjansa"? Mitä tähän asiaan kirkon virret sotketaan?

Punaisessa työväessä oli toki paljon kirkossakäyvää uskonnollista väkeä, mutta heille olivat varmaankin rakkaampia muut virret kuin tämä esille nostettu. Eikä niitä laulettu kädet nyrkissä.

Kyseinen virsi ei ole blogissa huomioitu, eikä sen poistoa siinä vastusteta uskonnollisista syistä vaan aivan jossain muussa tarkoituksessa.

Käyttäjän kaukotuovinen kuva
Kauko Tuovinen

Kirkolla näyttää olevan ääriluterilaisensakin. Ja vuoden 1918 piispojen perintö elää, vaikka se tuskin enää on kirkon virallinen linja.

Onko pannaan julistetun virren sanoissa jotain vialla?

Käyttäjän PerttiRampanen kuva
Pertti Rampanen

Ei sinällään ole, niissä on paljon asiallista asiaa, ellei virttä lauleta poliittisena propagandanaeleenä, ja vain sellaisena, aatteellisen vihan vimmassa porvaristoa vastaan. Kapina ja protestilauluna, niin kuin toteat.

Ei virsiä ole tarkoitus laulaa vihassa ketään vastaan, korkeintaan pahimpia pahantekijöitä ja sielunvihollista moittivasti.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Sekoitin tuon ensin "Köyhälistön Marssiin", joka sävelkulkunsa kannalta sopisi myös virreksi:

https://www.youtube.com/watch?v=shJm-l3c54s&index=...

Käyttäjän kaukotuovinen kuva
Kauko Tuovinen

Rampanen kirjoittaa toistamiseen vihaamisesta. Kirjoitanpa nyt minäkin.

Kuuluisa saksalais-amerikkalainen humanisti ja filosofi Erich Fromm kirjoitti vuonna 1941 Lutherista ja toisesta "uskonpuhdistajasta" Jean Calvinista: ..."nämä kaksi miestä ovat suurimpia vihaajia mitä historiallisten johtajien ja ainakin uskonnollisten johtajien joukossa koskaan on esiintynyt"...

Lisään vihaajien listalle kirjoituksessani mainitsemani piispa Collianderin ja arkkipiispa Johanssonin. Toivottavasti he eivät veisanneet virsiä.

Ja ettei vain köyhälistövirren pannaan julistamisessa olisi ollut mukana vihaa...

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Kiitokset blogistille erinomaisesta kirjoituksesta. Harmi, että kiireiltäni huomasin sen vasta nyt.

Minusta tuo poistettu virsi tuo loistavasti esille kristinuskon perussanoman. On syytä vilkaista Raamattua ja todeta, että Jeesus kaatoi rahanvaihtajien eli sen ajan banksterien pöydät. Ja kun rikas mies tuli Jeesuksen puheille ja halusi hänen seuraajakseen, Jeesus sanoi: "Anna omaisuutesi köyhille ja seuraa minua." Rikas mies tuli surulliseksi ja poistui.

Jeesus tuomittiin kuolemaan risillä, koska hän oli kapinallinen köyhien ja syrjäytettyjen puolustaja.

Ei ihme, että rikkaat kirkon etupenkissä istujat eivät halua kuulla tuollaista virttä. Siksi se poistettiin virsikirjasta.

Kirkko poisti vuonna 1986 virsikirjastaan virren 440, josta oli tullut työväenlaulu ja köyhälistövirsi. Punaiset olivat laulaneet sitä työväentalojen kokouksissa, sisällissodan teloitusmontun reunalla ja punavankileireillä.

”Nyt viekas vilppi täällä / on noussut kunniaan, / on valhe vallan päällä / ja vääryys voimissaan. / Ei kuulla kurjan ääntä / ja köyhää sorretaan, / ja lainkin rikkaat vääntää / vääryyttä puoltamaan.”

Suomen kirkoissa ei ilmeisesti haluta veisata hävinneitten lauluja, ei vaikka alkuperäinen suomentaja vuonna 1864 oli Elias Lönnrot. Karsimisen virallinen syy oli se, että virttä ei veisattu juuri koskaan. Tietenkään kirkkoherrat eivät kapina- ja protestilaulua laulattaneet!

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset